Η ανεστραμμένη τάξη με επίκεντρο την βάσει αρχών σχεδίαση βίντεο-μαθημάτων για την μαθησιακή υποστήριξη σε δραστηριότητες γεωγραφίας δημοτικού σχολείου

Η δημοφιλής τα τελευταία χρόνια προσέγγιση της Ανεστραμμένης Τάξης (AT) συγκεντρώνει χαρακτηριστικά που διευκολύνουν την αξιοποίηση δοκιμασμένων παιδαγωγικών μεθόδων παράλληλα με την χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων και πρακτικών. Με αφετηρία την αδυναμία που παρατηρείται σε μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη...

Πλήρης περιγραφή

Αποθηκεύτηκε σε:
Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος συγγραφέας: Τριανταφύλλου, Στυλιανός
Άλλοι συγγραφείς: Δημητρακοπούλου, Αγγελική
Γλώσσα:el_GR
Δημοσίευση: 2022
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:http://hdl.handle.net/11610/23617
Ετικέτες: Προσθήκη ετικέτας
Δεν υπάρχουν, Καταχωρήστε ετικέτα πρώτοι!
Περιγραφή
Περίληψη:Η δημοφιλής τα τελευταία χρόνια προσέγγιση της Ανεστραμμένης Τάξης (AT) συγκεντρώνει χαρακτηριστικά που διευκολύνουν την αξιοποίηση δοκιμασμένων παιδαγωγικών μεθόδων παράλληλα με την χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων και πρακτικών. Με αφετηρία την αδυναμία που παρατηρείται σε μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού σχετικά με την ανάγνωση και κατανόηση γραπτών κειμένων, στην παρούσα εργασία διερευνάται η δυνατότητα της προσέγγισης της ΑΤ να υποστηρίξει τους μαθητές μαθησιακά στο αντικείμενο της Γεωγραφίας, η μελέτη του οποίου στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στα γραπτά κείμενα. Καθώς οι σχεδιαστικές επιλογές των βίντεο-μαθημάτων, αποτελούν έναν κρίσιμο παράγοντα που επηρεάζει την αποτελεσματικότητα του μοντέλου της ΑΤ συνολικά, στην παρούσα εργασία δόθηκε βαρύτητα στον βάσει αρχών κατάλληλο σχεδιασμό των βιντεο-μαθημάτων που χρησιμοποιήθηκαν στις διδακτικές παρεμβάσεις. Για την «Μέσα στην τάξη» φάση της προσέγγισης της ΑΤ σχεδιάστηκαν τρεις μαθητοκεντρικές μαθησιακές δραστηριότητες που ενίσχυσαν ακόμα περισσότερο την μαθησιακή επεξεργασία του περιεχομένου της παρέμβασης. Για την εξέταση του παραπάνω προβληματισμού διενεργήθηκε πειραματική έρευνα σε 14 συνολικά μαθητές της Ε΄ τάξης, από δύο μικρά δημοτικά σχολεία της Ρόδου και εφαρμόστηκαν δύο διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις: στην πειραματική ομάδα η προσέγγιση της ΑΤ με συγκεκριμένη σχεδίαση και στην ομάδα ελέγχου μία συμβατική διδακτική προσέγγιση με την χρήση του σχολικού εγχειριδίου ως κεντρικό εργαλείο. Τα δεδομένα της έρευνας συγκεντρώθηκαν μέσω ενός Pre / Post test και πλαισιώθηκαν με ποιοτικά στοιχεία από ημιδομημένες συνεντεύξεις με τους μαθητές και δεδομένα δραστηριότητας χρήσης από τις ψηφιακές πλατφόρμες που χρησιμοποιήθηκαν. Τα αποτελέσματα της εργασίας έδειξαν μια εμφανή διαφορά στην γνωστική επίδοση και την βελτίωση της πειραματικής ομάδας σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου, καθώς και μια πιθανή συσχέτιση της επίδοσης με την αναγνωστική κατανόηση. Επιπλέον τα ποιοτικά στοιχεία των συνεντεύξεων φωτίζοντας τον τρόπο μελέτης των μαθητών στο σπίτι, ενίσχυσαν τα ποσοτικά αποτελέσματα αποδεικνύοντας την συσχέτιση των παραγόντων που δυσκολεύουν τους μαθητές με την αναγνωστική κατανόηση. Τέλος εντοπίστηκαν τα επιμέρους στοιχεία της προσέγγισης που διευκολύνουν την μάθηση, σύμφωνα με την αντίληψη των μαθητών. Συμπερασματικά, παρά τους περιορισμούς της έρευνας, μπορούμε να πούμε πως η βάσει παιδαγωγικών αρχών σχεδιασμένη προσέγγιση της ΑΤ φαίνεται πως μπορεί να βοηθήσει γενικότερα τους μαθητές να υπερβούν δυσκολίες που σχετίζονται με την ανάγνωση και κατανόηση γραπτών κειμένων ώστε να βελτιώσουν την γνωστική τους επίδοση.