Αξιολόγηση της χρήσης εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας στην εκπαίδευση

Στην ψηφιακή εποχή που διανύουμε η υποβοήθηση της δια ζώσης και της εξ αποστάσεως διδασκαλίας με νέες μορφές εκπαίδευσης, καινοτόμες πρακτικές και σύγχρονες τεχνολογίες είναι αναγκαία. Η Επαυξημένη Πραγματικότητα σε έναν ασύνορο κόσμο των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) εξελίσ...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Καλτσίκη, Αθηνά
Other Authors: Ταψής, Νικόλαος
Language:el_GR
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11610/21553
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Στην ψηφιακή εποχή που διανύουμε η υποβοήθηση της δια ζώσης και της εξ αποστάσεως διδασκαλίας με νέες μορφές εκπαίδευσης, καινοτόμες πρακτικές και σύγχρονες τεχνολογίες είναι αναγκαία. Η Επαυξημένη Πραγματικότητα σε έναν ασύνορο κόσμο των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) εξελίσσεται συνεχώς. Στις εφαρμογές της για κινητές συσκευές (m-AR) οι εικόνες και ο ήχος βοηθούν τους χρήστες να αντιληφθούν καλύτερα τα αντικείμενα και τις πληροφορίες για τον πραγματικό κόσμο. Έτσι, η Επαυξημένη Πραγματικότητα αλλάζει μοναδικά τον τρόπο μάθησης. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετήσει τις υπάρχουσες θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις, που πραγματοποιήθηκαν το 2019 έως τον Αύγουστο του 2020, ώστε να αξιοποιηθούν οι εφαρμογές της Επαυξημένης Πραγματικότητας στην εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, μελετήθηκαν 17 έρευνες και αναλύθηκαν ποιοτικά 15 εφαρμογές της Επαυξημένης Πραγματικότητας για κινητές συσκευές (m-AR) με βάση την αλληλεπίδραση, το ενδιαφέρον για μάθηση, το περιεχόμενο, τη λειτουργία χρήσης και τη συνολική ικανοποίηση. Από την έρευνα προσδιορίστηκαν οι τρόποι με τους οποίους η τεχνολογία της Επαυξημένης Πραγματικότητας μπορεί να εφαρμοστεί σε ποικίλα επιστημονικά πεδία, ηλικίες και βαθμίδες εκπαίδευσης, με παιχνιδοποίηση και με προσομοίωση αντικειμένων, ώστε να επιτευχθεί η ανακαλυπτική μάθηση, η ανάπτυξη δεξιοτήτων, αλλά ακόμα και η ψυχαγωγία των εκπαιδευομένων, δηλαδή με ποιο τρόπο παρέχεται σε κάθε άτομο μια μοναδική διαδρομή ανακάλυψης με πλούσιο περιεχόμενο από τρισδιάστατα περιβάλλοντα και μοντέλα στον πραγματικό κόσμο. Ειδικότερα, η εφαρμογή της παιχνιδοποίησης στην εκπαιδευτική διαδικασία θα μπορούσε να βελτιώσει τη μάθηση, ξεπερνώντας ορισμένα μαθησιακά εμπόδια, όπως την έλλειψη προσοχής, τη μη εμπλοκή και την έλλειψη ενδιαφέροντος, εισάγοντας τον παράγοντα ευχαρίστησης στην ολοκλήρωση των μαθησιακών δραστηριοτήτων. Μελετήθηκε πως με τη χρήση τεχνολογίας AR η αλληλεπίδραση και η εμπλοκή των εκπαιδευόμενων εμφανίζουν θετικά αποτελέσματα και έχουν αντίκτυπο, τόσο στη βαθμολογία και στην κατανόηση των διδακτικών ενοτήτων, όσο και στη συνολική εμπειρία αυτών κατά τη διάρκεια αλλά και στο τέλος της παράδοσης των μαθημάτων. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα Επαυξημένης Πραγματικότητας μπορούν να ενισχύσουν τα μαθησιακά κίνητρα των εκπαιδευόμενων και το ενδιαφέρον των αδύναμων μαθητών. Επιπλέον, η m-AR μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματική στην εκπαίδευση, καθώς παρέχει στους εκπαιδευτές και στους εκπαιδευόμενους μια νέα ευκαιρία να σκεφτούν βαθύτερα το περιεχόμενο διδασκαλίας μέσω της κινητής μάθησης.