Ο περιβαλλοντικός πλούτος της Καρπάθου και η διάδοσή του στην τοπική μαθητική κοινότητα
Το φυσικό περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε και εξελισσόμαστε είναι καθοριστικής σημασίας για την υγεία, την ανάπτυξη και ευημερία του ανθρώπινου είδους. Είναι κοινή παραδοχή στις μέρες μας ότι ο άνθρωπος μη αντιλαμβανόμενος τη σημασία του περιβάλλοντος καταστρέφει ο ίδιος το «σπίτι» στο οποίο ζει τόσ...
Saved in:
| Main Author: | |
|---|---|
| Other Authors: | |
| Language: | Greek |
| Published: |
2015
|
| Subjects: | |
| Online Access: | https://vsmart.lib.aegean.gr/webopac/FullBB.csp?WebAction=ShowFullBB&EncodedRequest=*15O*8Ak*3D*DB*92*E3J*0D*40*AEv*BA*12*A8&Profile=Default&OpacLanguage=gre&NumberToRetrieve=50&StartValue=6&WebPageNr=1&SearchTerm1=2014%20.1.63837&SearchT1=&Index1=Keywordsbib&SearchMethod=Find_1&ItemNr=6 http://hdl.handle.net/11610/15863 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Summary: | Το φυσικό περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε και εξελισσόμαστε είναι καθοριστικής σημασίας για την υγεία, την ανάπτυξη και ευημερία του ανθρώπινου είδους. Είναι κοινή παραδοχή στις μέρες μας ότι ο άνθρωπος μη αντιλαμβανόμενος τη σημασία του περιβάλλοντος καταστρέφει ο ίδιος το «σπίτι» στο οποίο ζει τόσο ο ίδιος όσο και ολόκληρη η ανθρωπότητα. Αποτελεί στοίχημα, λοιπόν, το να γίνει ευρέως αντιληπτή η σημαντικότητα του φυσικού περιβάλλοντος και οι τρόποι προστασίας του.Πρέπει να αποτελεί καθήκον του κάθε ενήλικα και του κάθε μαθητή η προσωπική συμβολή στη διατήρηση του περιβάλλοντος και η αποφυγή καταστροφικών ενεργειών για το περιβάλλον. Η κουλτούρα και γενικότερα ο πολιτισμός μίας κοινωνίας έχει αντίκτυπο και στη σχέση των μελών της με το περιβάλλον. Η αντίληψή μας για το περιβάλλον αντικατοπτρίζει και τις αξίες που κουβαλάμε.Σε συνέχεια των παραπάνω και με δεδομένο ότι οι μαθητές του τώρα θα συνθέσουν τις κοινωνίες του αύριο, η παρούσα εργασία θα εστιάσει στη μαθητική κοινότητα της Καρπάθου και θα επιχειρήσει να διερευνήσει τις γνώσεις και αντιλήψεις των μαθητών για το φυσικό πλούτο του νησιού τους και τους τοπικούς περιβαλλοντικούς φορείς. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 125 μαθητές από όλες τις τάξεις του Γυμνασίου. Για σκοπούς συλλογής των δεδομένων αναπτύχθηκε σχετικό ερωτηματολόγιο το οποίο διανεμήθηκε στους μαθητές. Η επεξεργασία των δεδομένων της έρευνας κατέδειξε αυτό που υπήρχε ως υποψία ότι δηλαδή οι μαθητές δεν έχουν επαρκή γνώση για το φυσικό πλούτο του νησιού τους καθώς και περιορισμένες γνώσεις για τους τοπικούς περιβαλλοντικούς φορείς. Επιπρόσθετα, διερευνήθηκαν πιθανές συσχετίσεις συγκεκριμένων μεταβλητών, ώστε να είναι δυνατή η απόκτηση ολοκληρωμένης εικόνας αναφορικά με το δείγμα. Σε αυτό το πλαίσιο διενεργήθηκαν έλεγχοι στατιστικών υποθέσεων ώστε να διαπιστωθεί ο βαθμός που οι γνώσεις των μαθητών σχετικά με τα περιβαλλοντικά δεδομένα της Καρπάθου είναι ανεξάρτητες του φύλου τους, της τάξης του Γυμνασίου στην οποία φοιτούν και της συμμετοχής τους στο παρελθόν σε προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Από την ανάλυση των δεδομένων, προέκυψε ότι το φύλο δεν αποτελεί προσδιοριστικό παράγοντα των γνώσεων των μαθητών σε περιβαλλοντικά θέματα. Αντιθέτως, οι μαθητές της Β’ Γυμνασίου φαίνεται να είναι περισσότερο ενημερωμένοι σε κάποια περιβαλλοντικά θέματα. Όσον αφορά, τέλος, στην επίδραση που έχει η συμμετοχή των μαθητών σε πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στις περιβαλλοντικές τους γνώσεις δεν παρουσιάζονται, σε γενικές γραμμές, σημαντικές στατιστικές διαφοροποιήσεις. Τα παραπάνω αποτελέσματα δημιουργούν σκέψεις και προβληματισμούς ενώ, σε τοπικό επίπεδο, αναδεικνύουν την ανάγκη για καλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του περιβαλλοντικού φορέα. |
|---|