Ολυμπιάδα: γυναίκα ανάμεσα στο μύθο και την πραγματικότητα
Η Ολυμπιάδα, η μεγάλη Μακεδόνισσα βασίλισσα και μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, έχει μείνει γνωστή στην ιστορία με χαρακτηρισμούς όπως «μάγισσα» και «φόνισσα» - χαρακτηρισμούς που, ίσως, απέχουν πολύ από την αλήθεια. Το ότι η ελληνική κοινωνική πραγματικότητα ήταν, και παραμένει μέχρι τις μέρες μας,...
Αποθηκεύτηκε σε:
| Περίληψη: | Η Ολυμπιάδα, η μεγάλη Μακεδόνισσα βασίλισσα και μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, έχει μείνει γνωστή στην ιστορία με χαρακτηρισμούς όπως «μάγισσα» και «φόνισσα» - χαρακτηρισμούς που, ίσως, απέχουν πολύ από την αλήθεια. Το ότι η ελληνική κοινωνική πραγματικότητα ήταν, και παραμένει μέχρι τις μέρες μας, κατά βάση ανδροκεντρική, είναι γεγονός αναμφισβήτητο και ιστορικά αποδεδειγμένο. Το γεγονός ότι οι νικητές είναι αυτοί που γράφουν την ιστορία επίσης. Έτσι, στην πορεία των αιώνων, πολλές ήταν οι γυναίκες που αδικήθηκαν ή, ακόμα, «εξαφανίστηκαν», γιατί θεωρήθηκαν απειλή για την αντρική δύναμη. Μια από αυτές ήταν και η Ολυμπιάδα. Η παρούσα εργασία, προσπαθεί να αποκαταστήσει τη γυναίκα, τη βασίλισσα, τη μάνα. Μέσα από την πορεία την ζωής της, αρχίζουν να αχνοφαίνονται οι λόγοι που την ανάγκασαν να πράξει τα όσα έπραξε, αρχίζει να γίνεται κατανοητή και, ίσως, πιο συμπαθητική, η μεγάλη αυτή προσωπικότητα που, αν και ήταν γεννημένη ηγέτης, η κοινωνική πραγματικότητα της εποχής την ήθελε κομπάρσο στα παρασκήνια. Γίνεται μια προσπάθεια να μπορέσει ο αναγνώστης να διαβάσει «ανάμεσα από τις γραμμές» των όσων οι άνδρες έχουν γράψει και περιγράψει, να συνειδητοποιήσει τους λόγους που δόθηκε αυτή η οπτική για μια τόσο σημαντική βασίλισσα και, ίσως, να μπορέσει να διακρίνει ή, έστω, να ψηλαφίσει τα όσα κρύβονται, αυτά που ποτέ δεν ειπώθηκαν, προκειμένου να διατηρηθεί η κοινωνική ισορροπία και να παραμείνει η εξουσία στα χέρια των αντρών. Τελειώνοντας, η εργασία φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα προβληματισμό, μια ρωγμή στη στερεότυπη εικόνα που υπάρχει για την Ολυμπιάδα, μήπως και δεν μεταφράστηκαν οι πράξεις της δίκαια, μήπως αν τις ερμηνεύαμε από τη σκοπιά του φύλου, της γυναίκας, τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά. |
|---|