Dissertation/ Thesis
Διερεύνηση αντιλήψεων δασκάλων για τη βιώσιμη ανάπτυξη στα πλαίσια της κλιματικής κρίσης. Περιοχή μελέτης: Άρτα - Ιωάννινα
| Title: | Διερεύνηση αντιλήψεων δασκάλων για τη βιώσιμη ανάπτυξη στα πλαίσια της κλιματικής κρίσης. Περιοχή μελέτης: Άρτα - Ιωάννινα |
|---|---|
| Authors: | Papandreou Athena |
| Publisher Information: | 2024. |
| Publication Year: | 2024 |
| Subject Terms: | Θετικές Επιστήμες, Science |
| Description: | Η οικονομική ανάπτυξη θεωρείται μέχρι στιγμής ο σημαντικότερος υπαίτιος παράγοντας που έχει προκαλέσει την κλιματική κρίση, που βιώνει σήμερα ο πλανήτης μας. Πιο συγκεκριμένα, η συνεχόμενη οικονομική δραστηριότητα απαιτεί τη διαρκή και πρόσθετη κατανάλωση ενέργειας και φυσικών πόρων. Ακόμα και σήμερα το μεγαλύτερο ποσοστό της παγκόσμιας ενέργειας εξακολουθεί να προέρχεται από τη χρήση ορυκτών καυσίμων και κατά επέκταση την εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα. Με λίγα λόγια, η επίδραση στο κλίμα του πλανήτη μας που παρατηρείται τις τελευταίες δεκαετίες είναι στενά συνδεδεμένη με τον ολοένα αυξανόμενο μηχανισμό της οικονομικής ανάπτυξης. Στα πλαίσια της κατάστασης που αναφέρθηκε προηγουμένως γίνεται αντιληπτό πως επιτακτική εμφανίζεται η ανάγκη υιοθέτησης μιας βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης. Μιας ανάπτυξης που θέτει στο επίκεντρο της την εξασφάλιση μιας ισορροπημένης και αρμονικής σχέσης μεταξύ της οικονομίας και του περιβάλλοντος, ούτως ώστε να εξασφαλιστεί η συνέχεια ύπαρξης των φυσικών πόρων του πλανήτη και για τις επόμενες γενιές ανθρώπων. Η βιώσιμη ή αειφόρος ανάπτυξη αναδεικνύεται ως ένα σύγχρονο και επιτακτικό θέμα συζήτησης όλων των χωρών σε παγκόσμιο επίπεδο και αποτελεί τη λύση στο ζήτημα της αυξανόμενης οικονομικής ανάπτυξης που απειλεί την ύπαρξη της ανθρωπότητας και του πλανήτη γενικότερα. Εδώ και δεκαετίες, ο όρος βιώσιμη ανάπτυξη έχει εισχωρήσει πια στην παγκόσμια, αλλά και εθνική εκπαίδευση. Οι αξίες και ο τρόπος ζωής που θα πρέπει να υιοθετηθούν από τους ανθρώπους, προκειμένου να αποκτήσουν μια βιώσιμη στάση ζωής, αναπτύσσονται ήδη από τη νεαρή ηλικία Η εκπαίδευση, επομένως, αποτελεί ένα απαραίτητο εργαλείο για τη συνειδητοποίηση της επείγουσας κατάστασης του πλανήτη, την αλλαγή νοοτροπίας και τρόπου αντιμετώπισης των ζητημάτων, καθώς και τη λήψη σωστών και δίκαιων αποφάσεων για το περιβάλλον. Οι εκπαιδευτικοί, έχοντας επιμορφωθεί σε θέματα σχετικά με τις αρχές της βιωσιμότητας και της αειφορίας και εφαρμόζοντας ανάλογα εκπαιδευτικά σχέδια, αποτελούν τα όργανα εκείνα τα οποία θα συμβάλλουν στην απόκτηση βιώσιμης αντίληψης της νέας γενιάς. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη στα πλαίσια της κλιματικής κρίσης, που παρατηρείται τις τελευταίες δεκαετίες. Tη διατήρηση, δηλαδή, του φυσικού περιβάλλοντος εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής που προκλήθηκε από τη διαρκή οικονομική ανάπτυξη. Στόχοι της εν λόγω μελέτης είναι τόσο να συλλεχθούν πληροφορίες σχετικά με τις απόψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε θέματα αειφορίας και κλιματικής κρίσης, ώστε μέσα από αυτές να διαπιστωθεί ο βαθμός ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης τους πάνω στα αντίστοιχα ζητήματα όσο και να προσδιοριστεί ο ρόλος της εκπαίδευσης για τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών. Εν συντομία, μέσα στη συγκεκριμένη εργασία αρχικά θα γίνει αναφορά στην έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης, την ιστορική της διαδρομή, καθώς και την εφαρμογή της σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο. Έπειτα, θα παρουσιαστεί ο όρος της κλιματικής κρίσης, οι αιτίες, οι συνέπειες της και το ιστορικό πλαίσιο της και θα αναδειχθεί η σύνδεση της κλιματικής κρίσης με τη βιώσιμη ανάπτυξη. Ακολούθως, θα αναλυθεί η σχέση της αειφόρου ανάπτυξης με την εκπαίδευση και την κλιματική κρίση, ενώ τέλος θα παρουσιαστούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κλιματική κρίση. Ακόμη, η συλλογή των δεδομένων της έρευνας θα υλοποιηθεί με τη χρήση ερωτηματολογίου σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των περιοχών Άρτας και Ιωαννίνων. Financial development is so far considered as the main factor causing the climate crisis that our planet is facing nowadays. More specifically, the continuous financial activity demands the constant and additional consumption of energy and natural resources. Even today, the largest percentage of the global energy is still coming from the use of fossil fuels and as a result the emission of greenhouse gases in the atmosphere. In a few words, the impact on the climate of our planet which is observed during the latest decades is closely connected to the ever increasing mechanism of the financial development. Taking the situation referred above into account, it is easily understood that the need of adopting a sustainable financial development is necessary. A development that focuses on the safeguard of a balanced and concordant relationship between the economy and the environment so as to ensure the existence of natural resources for the future generations. The sustainable development is referred to as a contemporary and imperative conversation topic in global terms and it constitutes the solution on the issue of the increasing financial development which threatens the existence of humanity and the planet in general. For decades now, the term sustainable development has entered in both the global and national education. The values and the way of life that have to be adopted by the people, in order for them to acquire a sustainable lifestyle, are already being developed at a young age. So the education is a necessary tool in order for them to realize the urgent situation of the planet, the change of the attitude and the way of treating the issues as well as making right and fair decisions for the environment. The teachers, having been educated on sustainability issues and by applying relevant educational plans, constitute the means of transferring this sustainable way of thinking to the new generation. The purpose of this paper is the investigation of primary education teachers’ perceptions regarding the sustainable development in the terms of climate crisis which is being observed during the latest decades. The preservation, in other words, of the natural environment because of the climate change which was caused by the constant financial development. Goals of the present study are both to collect information about the primary education teachers’ perceptions on sustainability and climate crisis issues, so as to note the rate of informing and sensitizing people on relevant matters, and to define the role of education in the formation of active citizens. In short, in this specific study there will be a reference to the notion of the sustainable development, its historical route as well as its application on a global and European level. Afterwards there will be a presentation of the term of climate crisis, its causes, its consequences and its historical background and moreover the connection between the climate crisis and the sustainable development will be shown. As a result, the relationship of the sustainable development with education and the climate crisis will be analyzed and finally there will be a presentation of the teachers’ perceptions about the sustainable development and the climate crisis. Furthermore, the collection of the research data will be implemented with the use of a questionnaire on primary education teachers in the areas of Arta and Ioannina. |
| Document Type: | Master thesis |
| Language: | Greek |
| Access URL: | https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/3396358 |
| Accession Number: | edsair.od......2127..ed28e8b2f1af028d365a3bb6f37d7db5 |
| Database: | OpenAIRE |
| Description not available. |