The processing of non-canonical structures in Greek

Bibliographic Details
Title: The processing of non-canonical structures in Greek
Publisher Information: Aristotle University of Thessaloniki, 2025.
Publication Year: 2025
Subject Terms: Χρονομετρικά πειράματα, Αναφορικές προτάσεις, Sentence processing, Individual differences, Ατομικές διαφορές, Προτασική επεξεργασία, Online experiments, Relative clauses
Description: Η παρούσα διατριβή διερευνά την επεξεργασία και κατανόηση αναφορικών προτάσεων (ΑΠ) στα ελληνικά, με ιδιαίτερη έμφαση στην επίδραση της ομοιότητας και τη χρήση στρατηγικών. Η διερεύνηση της επίδρασης της ομοιότητας εντάσσεται στα πλαίσια της Αρχής του Σχετικοποιημένου Ελαχίστου (π.χ., Rizzi, 2004, 2018) και των μοντέλων παρεμβολής με βάση την ομοιότητα (π.χ., Gordon κ.ά., 2001· Lewis κ.ά., 2006), τα οποία προβλέπουν ότι οι αναφορικές προτάσεις αντικειμένου (ΑΠΑ) θα είναι πιο δύσκολες όταν η κεφαλή και η εγκιβωτισμένη φράση συμφωνούν σε κάποια χαρακτηριστικά. Η χρήση στρατηγικών εντάσσεται στην προσέγγιση της «Αρκετά Καλής» επεξεργασίας (π.χ., Ferreira, 2003), η οποία προβλέπει ότι ο επεξεργαστής μπορεί να καταφύγει σε στρατηγικές, όπως η χρήση της γνώσης για τον κόσμο, κατά τη διάρκεια της γλωσσικής επεξεργασίας και της κατανόησης. Επιπλέον, η μελέτη εξετάζει πώς οι ατομικές διαφορές σε γνωστικές και (μετα)γλωσσικές δεξιότητες επηρεάζουν την επεξεργασία και κατανόηση των ΑΠ. Η έρευνα περιλαμβάνει δύο βασικές μελέτες. Η Μελέτη 1 χρησιμοποίησε μια δοκιμασία αυτορυθμιζόμενης ανάγνωσης για τη διερεύνηση της επίδρασης της ομοιότητας ως προς τον αριθμό και της πραγματολογικής ομοιότητας σε ΑΠΑ, σε 42 ενήλικους ομιλητές της ελληνικής. Η Μελέτη 2 περιελάμβανε δύο πειράματα καταγραφής οφθαλμικών κινήσεων, τα οποία εξέταζαν τόσο ΑΠ υποκειμένου (ΑΠΥ) όσο και ΑΠΑ που ποίκιλαν ως προς την ευλογοφάνεια των γεγονότων που αναπαριστούσαν. Το Πείραμα 1 συνέκρινε 40 φοιτητές ανθρωπιστικών επιστημών με 40 φοιτητές μη ανθρωπιστικών επιστημών, ενώ το Πείραμα 2 συνέκρινε 50 ενήλικες με 50 εφήβους (μέση ηλικία: 14.06). Σε όλα τα πειράματα, οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν δοκιμασίες που μετρούσαν τη μνήμη εργασίας, τον γνωστικό έλεγχο, την αναγνωστική ευχέρεια και τις μεταγλωσσικές τους δεξιότητες, όπως τη μορφοσυντακτική επίγνωση, τις γνώσεις μεταγλώσσας και την επίγνωση της αμφισημίας. Τα αποτελέσματα της Μελέτης 1 αποκάλυψαν επίδραση της ομοιότητας ως προς τον αριθμό καθώς και της πραγματολογικής ομοιότητας. Τα δεδομένα κατανόησης κατέδειξαν αλληλεπίδραση μεταξύ των δύο, με το μειονέκτημα της ομοιότητας στον αριθμό να εμφανίζεται μόνο σε συνθήκες πραγματολογικής ομοιότητας. Συνολικά, η επίδραση της ομοιότητας ως προς τον αριθμό μπορεί να εξηγηθεί τόσο από την Αρχή του Σχετικοποιημένου Ελαχίστου όσο και από τα μοντέλα παρεμβολής με βάση την ομοιότητα, ενώ η επίδραση της πραγματολογικής ομοιότητας μπορεί να εξηγηθεί μόνο από τα μοντέλα παρεμβολής με βάση την ομοιότητα. Η Μελέτη 2 κατέδειξε μειονέκτημα για τις ΑΠΑ σε όλα τα πειράματα και χρήση της στρατηγικής που αξιοποιεί τη γνώση για τον κόσμο τόσο από ενήλικες όσο και από εφήβους. Όσον αφορά τις ατομικές διαφορές, οι συμμετέχοντες μη ανθρωπιστικών επιστημών ήταν ενίοτε πιο αργοί και έδειξαν μεγαλύτερη ευαισθησία στη συντακτική πληροφορία από ό,τι οι συμμετέχοντες ανθρωπιστικών επιστημών. Παρόμοια, οι έφηβοι παρουσίασαν αυξημένους χρόνους επεξεργασίας και χαμηλότερη επίδοση από τους ενήλικες, καθώς και μεγαλύτερη επιρροή από συντακτικές πληροφορίες. Η μνήμη εργασίας βρέθηκε να μετριάζει το μειονέκτημα των ΑΠΑ κατά την επεξεργασία για τους συμμετέχοντες ανθρωπιστικών επιστημών. Η αναγνωστική ευχέρεια επηρέασε θετικά τη συμπεριφορά των συμμετεχόντων ενώ οι μεταγλωσσικές δεξιότητες άλλοτε διευκόλυναν και άλλοτε δυσχέραναν την επίδοσή τους.
This dissertation investigates the processing and comprehension of relative clauses (RCs) in Greek, with a particular focus on similarity effects and the use of heuristics. The investigation of similarity effects is framed within featural Relativized Minimality (fRM, e.g., Rizzi, 2004, 2018) and similarity-based interference (SBI) accounts (e.g., Gordon et al., 2001; Lewis et al., 2006), both predicting that object relative clauses (ORCs) will cause greater difficulty when the head and the embedded DP match in features. The use of heuristics is framed within the Good Enough (GE) processing approach (e.g., Ferreira, 2003), which expects that the parser might resort to fast and frugal heuristics, such as the plausibility heuristic, during processing and comprehension. The study also examines how individual differences in cognitive and (meta)linguistic abilities modulate RC processing and comprehension. The research comprises two main studies. Study 1 employed a self-paced reading task to investigate number and pragmatic similarity effects in ORCs in a group of 42 adult speakers. Study 2 consisted of two eye-tracking experiments examining both subject relative clauses (SRCs) and ORCs manipulated for plausibility. Experiment 1 compared 40 university students with humanities background to 40 with non-humanities background, while Experiment 2 compared 50 adults to 50 adolescents (mean age: 14.06). Across all experiments, participants completed tasks measuring working memory, cognitive control, reading fluency, and metalinguistic abilities, namely morphosyntactic awareness, knowledge of metalanguage and ambiguity awareness. Results from Study 1 revealed both number and pragmatic similarity effects during online processing, with the latter appearing only on the RC DP. In offline comprehension, there was an interaction showing that number match disadvantage appeared only in pragmatic match conditions. Overall, number similarity effects are compatible with both fRM and SBI accounts, whereas pragmatic similarity can only be accounted for by SBI models. Study 2 demonstrated an ORC disadvantage across experiments and illustrated the use of the plausibility heuristic by both adults and adolescents, in line with the GE processing approach. Regarding individual variation, non-humanities participants were slower than humanities ones and sometimes exhibited greater sensitivity to syntactic manipulations. Similarly, adolescents showed increased processing times and lower accuracy than adults, as well as a greater influence by syntactic information. Working memory alleviated the online ORC disadvantage for humanities participants. Finally, reading fluency exerted a positive effect on participants’ online and offline behavior, while metalinguistic abilities either facilitated or inhibited their performance.
Document Type: Other literature type
Language: English
DOI: 10.26262/heal.auth.ir.363849
Rights: CC BY NC SA
Accession Number: edsair.doi...........c01f8e2c64fd3f81499d6263f725f03a
Database: OpenAIRE
FullText Text:
  Availability: 0
Header DbId: edsair
DbLabel: OpenAIRE
An: edsair.doi...........c01f8e2c64fd3f81499d6263f725f03a
RelevancyScore: 887
AccessLevel: 3
PubType:
PubTypeId: unknown
PreciseRelevancyScore: 886.736389160156
IllustrationInfo
Items – Name: Title
  Label: Title
  Group: Ti
  Data: The processing of non-canonical structures in Greek
– Name: Publisher
  Label: Publisher Information
  Group: PubInfo
  Data: Aristotle University of Thessaloniki, 2025.
– Name: DatePubCY
  Label: Publication Year
  Group: Date
  Data: 2025
– Name: Subject
  Label: Subject Terms
  Group: Su
  Data: <searchLink fieldCode="DE" term="%22Χρονομετρικά+πειράματα%22">Χρονομετρικά πειράματα</searchLink><br /><searchLink fieldCode="DE" term="%22Αναφορικές+προτάσεις%22">Αναφορικές προτάσεις</searchLink><br /><searchLink fieldCode="DE" term="%22Sentence+processing%22">Sentence processing</searchLink><br /><searchLink fieldCode="DE" term="%22Individual+differences%22">Individual differences</searchLink><br /><searchLink fieldCode="DE" term="%22Ατομικές+διαφορές%22">Ατομικές διαφορές</searchLink><br /><searchLink fieldCode="DE" term="%22Προτασική+επεξεργασία%22">Προτασική επεξεργασία</searchLink><br /><searchLink fieldCode="DE" term="%22Online+experiments%22">Online experiments</searchLink><br /><searchLink fieldCode="DE" term="%22Relative+clauses%22">Relative clauses</searchLink>
– Name: Abstract
  Label: Description
  Group: Ab
  Data: Η παρούσα διατριβή διερευνά την επεξεργασία και κατανόηση αναφορικών προτάσεων (ΑΠ) στα ελληνικά, με ιδιαίτερη έμφαση στην επίδραση της ομοιότητας και τη χρήση στρατηγικών. Η διερεύνηση της επίδρασης της ομοιότητας εντάσσεται στα πλαίσια της Αρχής του Σχετικοποιημένου Ελαχίστου (π.χ., Rizzi, 2004, 2018) και των μοντέλων παρεμβολής με βάση την ομοιότητα (π.χ., Gordon κ.ά., 2001· Lewis κ.ά., 2006), τα οποία προβλέπουν ότι οι αναφορικές προτάσεις αντικειμένου (ΑΠΑ) θα είναι πιο δύσκολες όταν η κεφαλή και η εγκιβωτισμένη φράση συμφωνούν σε κάποια χαρακτηριστικά. Η χρήση στρατηγικών εντάσσεται στην προσέγγιση της «Αρκετά Καλής» επεξεργασίας (π.χ., Ferreira, 2003), η οποία προβλέπει ότι ο επεξεργαστής μπορεί να καταφύγει σε στρατηγικές, όπως η χρήση της γνώσης για τον κόσμο, κατά τη διάρκεια της γλωσσικής επεξεργασίας και της κατανόησης. Επιπλέον, η μελέτη εξετάζει πώς οι ατομικές διαφορές σε γνωστικές και (μετα)γλωσσικές δεξιότητες επηρεάζουν την επεξεργασία και κατανόηση των ΑΠ. Η έρευνα περιλαμβάνει δύο βασικές μελέτες. Η Μελέτη 1 χρησιμοποίησε μια δοκιμασία αυτορυθμιζόμενης ανάγνωσης για τη διερεύνηση της επίδρασης της ομοιότητας ως προς τον αριθμό και της πραγματολογικής ομοιότητας σε ΑΠΑ, σε 42 ενήλικους ομιλητές της ελληνικής. Η Μελέτη 2 περιελάμβανε δύο πειράματα καταγραφής οφθαλμικών κινήσεων, τα οποία εξέταζαν τόσο ΑΠ υποκειμένου (ΑΠΥ) όσο και ΑΠΑ που ποίκιλαν ως προς την ευλογοφάνεια των γεγονότων που αναπαριστούσαν. Το Πείραμα 1 συνέκρινε 40 φοιτητές ανθρωπιστικών επιστημών με 40 φοιτητές μη ανθρωπιστικών επιστημών, ενώ το Πείραμα 2 συνέκρινε 50 ενήλικες με 50 εφήβους (μέση ηλικία: 14.06). Σε όλα τα πειράματα, οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν δοκιμασίες που μετρούσαν τη μνήμη εργασίας, τον γνωστικό έλεγχο, την αναγνωστική ευχέρεια και τις μεταγλωσσικές τους δεξιότητες, όπως τη μορφοσυντακτική επίγνωση, τις γνώσεις μεταγλώσσας και την επίγνωση της αμφισημίας. Τα αποτελέσματα της Μελέτης 1 αποκάλυψαν επίδραση της ομοιότητας ως προς τον αριθμό καθώς και της πραγματολογικής ομοιότητας. Τα δεδομένα κατανόησης κατέδειξαν αλληλεπίδραση μεταξύ των δύο, με το μειονέκτημα της ομοιότητας στον αριθμό να εμφανίζεται μόνο σε συνθήκες πραγματολογικής ομοιότητας. Συνολικά, η επίδραση της ομοιότητας ως προς τον αριθμό μπορεί να εξηγηθεί τόσο από την Αρχή του Σχετικοποιημένου Ελαχίστου όσο και από τα μοντέλα παρεμβολής με βάση την ομοιότητα, ενώ η επίδραση της πραγματολογικής ομοιότητας μπορεί να εξηγηθεί μόνο από τα μοντέλα παρεμβολής με βάση την ομοιότητα. Η Μελέτη 2 κατέδειξε μειονέκτημα για τις ΑΠΑ σε όλα τα πειράματα και χρήση της στρατηγικής που αξιοποιεί τη γνώση για τον κόσμο τόσο από ενήλικες όσο και από εφήβους. Όσον αφορά τις ατομικές διαφορές, οι συμμετέχοντες μη ανθρωπιστικών επιστημών ήταν ενίοτε πιο αργοί και έδειξαν μεγαλύτερη ευαισθησία στη συντακτική πληροφορία από ό,τι οι συμμετέχοντες ανθρωπιστικών επιστημών. Παρόμοια, οι έφηβοι παρουσίασαν αυξημένους χρόνους επεξεργασίας και χαμηλότερη επίδοση από τους ενήλικες, καθώς και μεγαλύτερη επιρροή από συντακτικές πληροφορίες. Η μνήμη εργασίας βρέθηκε να μετριάζει το μειονέκτημα των ΑΠΑ κατά την επεξεργασία για τους συμμετέχοντες ανθρωπιστικών επιστημών. Η αναγνωστική ευχέρεια επηρέασε θετικά τη συμπεριφορά των συμμετεχόντων ενώ οι μεταγλωσσικές δεξιότητες άλλοτε διευκόλυναν και άλλοτε δυσχέραναν την επίδοσή τους.<br />This dissertation investigates the processing and comprehension of relative clauses (RCs) in Greek, with a particular focus on similarity effects and the use of heuristics. The investigation of similarity effects is framed within featural Relativized Minimality (fRM, e.g., Rizzi, 2004, 2018) and similarity-based interference (SBI) accounts (e.g., Gordon et al., 2001; Lewis et al., 2006), both predicting that object relative clauses (ORCs) will cause greater difficulty when the head and the embedded DP match in features. The use of heuristics is framed within the Good Enough (GE) processing approach (e.g., Ferreira, 2003), which expects that the parser might resort to fast and frugal heuristics, such as the plausibility heuristic, during processing and comprehension. The study also examines how individual differences in cognitive and (meta)linguistic abilities modulate RC processing and comprehension. The research comprises two main studies. Study 1 employed a self-paced reading task to investigate number and pragmatic similarity effects in ORCs in a group of 42 adult speakers. Study 2 consisted of two eye-tracking experiments examining both subject relative clauses (SRCs) and ORCs manipulated for plausibility. Experiment 1 compared 40 university students with humanities background to 40 with non-humanities background, while Experiment 2 compared 50 adults to 50 adolescents (mean age: 14.06). Across all experiments, participants completed tasks measuring working memory, cognitive control, reading fluency, and metalinguistic abilities, namely morphosyntactic awareness, knowledge of metalanguage and ambiguity awareness. Results from Study 1 revealed both number and pragmatic similarity effects during online processing, with the latter appearing only on the RC DP. In offline comprehension, there was an interaction showing that number match disadvantage appeared only in pragmatic match conditions. Overall, number similarity effects are compatible with both fRM and SBI accounts, whereas pragmatic similarity can only be accounted for by SBI models. Study 2 demonstrated an ORC disadvantage across experiments and illustrated the use of the plausibility heuristic by both adults and adolescents, in line with the GE processing approach. Regarding individual variation, non-humanities participants were slower than humanities ones and sometimes exhibited greater sensitivity to syntactic manipulations. Similarly, adolescents showed increased processing times and lower accuracy than adults, as well as a greater influence by syntactic information. Working memory alleviated the online ORC disadvantage for humanities participants. Finally, reading fluency exerted a positive effect on participants’ online and offline behavior, while metalinguistic abilities either facilitated or inhibited their performance.
– Name: TypeDocument
  Label: Document Type
  Group: TypDoc
  Data: Other literature type
– Name: Language
  Label: Language
  Group: Lang
  Data: English
– Name: DOI
  Label: DOI
  Group: ID
  Data: 10.26262/heal.auth.ir.363849
– Name: Copyright
  Label: Rights
  Group: Cpyrght
  Data: CC BY NC SA
– Name: AN
  Label: Accession Number
  Group: ID
  Data: edsair.doi...........c01f8e2c64fd3f81499d6263f725f03a
PLink https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsair&AN=edsair.doi...........c01f8e2c64fd3f81499d6263f725f03a
RecordInfo BibRecord:
  BibEntity:
    Identifiers:
      – Type: doi
        Value: 10.26262/heal.auth.ir.363849
    Languages:
      – Text: English
    Subjects:
      – SubjectFull: Χρονομετρικά πειράματα
        Type: general
      – SubjectFull: Αναφορικές προτάσεις
        Type: general
      – SubjectFull: Sentence processing
        Type: general
      – SubjectFull: Individual differences
        Type: general
      – SubjectFull: Ατομικές διαφορές
        Type: general
      – SubjectFull: Προτασική επεξεργασία
        Type: general
      – SubjectFull: Online experiments
        Type: general
      – SubjectFull: Relative clauses
        Type: general
    Titles:
      – TitleFull: The processing of non-canonical structures in Greek
        Type: main
  BibRelationships:
    IsPartOfRelationships:
      – BibEntity:
          Dates:
            – D: 01
              M: 01
              Type: published
              Y: 2025
          Identifiers:
            – Type: issn-locals
              Value: edsair
ResultId 1